Kraina Błękitnym Pędzlem Malowana

,, Dominuje niebieski – ulubiony kolor Mongołów, symbolizujący niebo, przestrzeń i wolność…” 

Ten, zapisany grafitowym ołówkiem cytat, widnieje na ścianie mojego pokoju, gubiąc się nieznacznie pośród dużych fotografii, dla których stanowić ma myśl przewodnią. Błękit… Na jednych zdjęciach czysty, rozjaśniany bielą puchatych obłoków oraz  promieniami palącego słońca; na innych znów poszarzały, groźny, przywodzący na myśl nadchodzącą nawałnicę. Gdzieniegdzie wdziewa turkusową szatę, wyraźnie odznaczając się na tle pożółkłych modrzewi, by innym razem dać przyprószyć się płatkom białego śniegu. Przyciąga wzrok barwiąc detale i zachwyca rozmytym zarysem gór, zlewających się z bezkresnym niebem oraz migoczącą taflą wody. Po pierwszym miesiącu w Mongolii wiedziałam, że pozostanie już dla mnie Krainą Błękitnym Pędzlem Malowaną. Wspomnieniem przestrzeni, leniwie spacerującego po lesie czasu i prostoty – tej w krajobrazie, tej w naturalnym rytmie dnia i oswajaniu mroźnych poranków kubkiem gorącego napoju oraz tej w ciągłym byciu w drodze. Błękit towarzyszył mi przez cały miniony rok, aż w końcu nadszedł ten moment, w którym wyciągnęłam swój ulubiony, oczywiście niebieski, plecak ze skrzyni, stojącej pod ukochanym cytatem i ruszyłam do Mongolii! Jedynie obłędnie słodko pachnące mirabelki, żegnające mnie na mojej ulicy były soczyście żółte…

Moje uczucie do Mongolii nie miałoby jednak szans wykiełkować, gdyby nie cudowni ludzie, z którymi zawitałam tutaj po raz pierwszy! Wspólnie spędzony na konnej włóczędze miesiąc, pełen gwiaździstych nocy, pachnących modrzewiowym drewnem ognisk, mongolskich pieśni i górskich wędrówek, jest gdzieś we mnie do dziś 🙂 Dziękuję im z całego serca! A po krótki zapis naszych przygód i odpowiedź na pytanie skąd, tak naprawdę, wzięły się jaki na niebie, zapraszam TU.

(fotki autorstwa Jaśka Myślińskiego)

 

Skomentuj

