Z pamiętnika…

W telewizji leciał mongolski kabaret. Pulchny jegomość w mundurze policjanta biegał w kółko po scenie, usiłując dogonić swojego kościstego towarzysza, przebranego za lekarza. Potem zza czerwonych, plastikowych fal wyłoniła się wymalowana Mongołka w blond peruce i podartych spodniach, nucąc wesołą piosenkę. Tumee z rodzeństwem pokładali się ze śmiechu, a mi nie pozostało nic innego, jak śmiać się razem z nimi. Choć właściwie, to nie musiałam wcale wpatrywać się w ekran. Najmłodsza Cylnuk, usmarowana na buźce fioletowym dżemem jagodowym, skakała po dywanie w lakierowanych bucikach na obcasie, podrzucając różowy balonik; Tumze, pomiędzy wybuchami niekontrolowanego chichotu, siorbała ze srebrnej miseczki domowy jogurt, mieszając w nim co chwilę palcem; Toułku, z telefonem w ręku, czytał na czas fragment tekstu z poplamionej herbatą kartki, a Tumee usiłował wystraszyć małą udając umarlaka. Po chwili do tej wesołej gromadki, dołączył jeszcze  syn sąsiadów z plastikową kozą, który porzuciwszy zwierzaka na środku salonu, zajął się rzucaniem lotek do tarczy. Prawdziwa koza, a właściwie jej ugotowane i nie do końca obskubane kości, spoczywały tymczasem w zielonej misce na środku stołu. Dookoła miski siedziały trzy Mongołki z długimi nożami w ręku, utłuszczonymi palcami wkładały sobie do ust beżowe kawałki mięsa i ewidentnie mnie obgadywały. Najtęższa z nich, o twarzy upstrzonej nie do końca wchłoniętymi plamami białego kremu i czerwonych jak krew wargach, wyraźnie przewodziła dyskusji. Wpatrywała się we mnie z intensywnością, równą tej, z jaką usiłowała przeżuć, najwyraźniej żylasty fragment kozy. Mocno zmieszana całą sytuacją skuliłam się  lekko na krześle, ściskając mocno w dłoniach gorącą czarkę z herbatą i zerknęłam na Tumee. Nie przypominał już truposzczaka, ale jego mina wskazywała na człowieka lekko zbitego z tropu. Wpatrywał się w chrząstkę, która zastygła w połowie drogi, między miską, a ustami trajkoczącej Mongołki i obracał w dłoniach kolorowy breloczek od kluczyków. Jego mama obdarzała mnie jednak, co chwilę serdecznym uśmiechem, a najmłodsza siostra rozpoczęła właśnie wspinaczkę na moje kolana. Czerwonousta w końcu chyba dała za wygraną, bo wrzuciła sobie chrząstkę do buzi i ku mojemu zdziwieniu uniosła ubrudzonego kciuka do góry, komentując ten gest gardłowym ,,good”. Zdębiałam jeszcze bardziej. No cóż, nikt nie mówił, że będzie łatwo… cdn.

Skomentuj

